شنبه , ۲ تیر ۱۳۹۷
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس قالب وردپرس
خانه / مذهبی / احکام / احکام برخی مشاغل

احکام برخی مشاغل

آرایشگاه و سلامتی

اگر آرایشگر مى‌داند که کار او در جهت حرام بهره‌بردارى مى‌شود، جایز نیست چنین آرایشى را انجام دهد. (آیه الله خامنه ای دام ظله)


سوال: آیا بنگاه‌داری یا آژانس معاملات مسکن و واسطه‌گری در کار خرید و فروش مسکن و زمین کراهت دارد؟

۱. بنگاه‌داری به عنوان یک شغل خدماتی؛ مانند آژانس‌ اتومبیل و دیگر آژانس‌ها نه تنها ایرادی ندارد، بلکه شغلی لازم است که چرخه زندگی مردم بدون وجود آنها دچار اختلال خواهد شد.

آنچه در ارتباط با شغل معاملات ملکی باید بدان توجه داشت؛ این است که دروغ در هر شرایطی حرام است، مگر در جایی که مصلحت مهمی در میان باشد،[۱] بر این اساس، اگر انسان به سود کمتر قانع باشد و قانون مربوط به معاملات ملکی را رعایت کند، می‌تواند بدون توسل به دروغ نیز به شغل بنگاه‌داری بپردازد.

۲. کراهت فروش زمین که در روایات به آن اشاره شده، توصیه‌ای ارشادی است و به این حقیقت اشاره دارد که در سرمایه‌گذاری‌ها هیچ چیز جای زمین را نمی‌گیرد؛ زیرا که زمین به عنوان منبع کشاورزی و نیز جهت ساخت‌و‌سازها سرمایه اقتصادی پایداری در تمام زمان‌ها بوده و خواهد بود.

معاویه بن عمّار از امام صادق(علیه السلام) نقل می‌کند: هنگامى که رسول خدا(صلی الله علیه و اله) به مدینه وارد شد، به اشاره با پاى خود خطّى کشید و حدود مدینه را تعیین فرمود، بعد دعا کرد: «اللَّهُمَّ مَنْ بَاعَ رُقْعَهً مِنْ أَرْضٍ فَلَا تُبَارِکْ فِیهِ»؛ خدایا هر کس قطعه‌‌‏اى از زمین بفروشد مبارکش مباد.

همچنین امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: در تورات آمده است هر کس آب و زمین خویش را بفروشد و به جاى آن زمین و آبى نخرد همه قیمت آن نابود خواهد شد.

زراره می‌گوید: امام صادق(علیه السلام) فرمود: هیچ چیز بر انسان سخت‌تر از پول نقدى که پس از خود باقى گذارد نیست. وی می‌گوید: پرسیدم پس چه کند؟ امام فرمود: باغ یا بوستان یا خانه بخرد.[۲]

گفتنی است با توجه به آنچه در این روایات آمده، اگر زمینی فروخته شده و به جای آن زمینی دیگر خریداری شود، اصل کراهت فروش زمین نیز از بین خواهد رفت و بر این اساس، بنگاه‌داری و یا کمک به همین نقل و انتقالات به خودی خود ایرادی نخواهد داشت.

 

سوال: اگر زنی به پزشک مردی مراجعه کند و پزشک برای تشخیص بیماری او نیازمند باشد قسمت هایی از بدن بیمار را نگاه کند یا دست بزند آیا این عمل جایز است؟

جواب: در صورتی که معاینه ضرورت داشته باشد و پزشک متخصص زن هم نباشد اشکال ندارد لکن باید به مقدار ضرورت اکتفا شود مثلاً اگر با معاینه از روی لباس تشخیص درد ممکن است بدن لمس نشود و نیز اگر با دستکش ممکن است از دستکش استفاده شود و اگر نگاه به بدن لازم نباشد نباید نگاه کند. (ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری, چاپ وزیری, س۱۲۹۸ و ۱۳۰۳)

 

سوال: هنرپیشه زن که در فیلم های مختلف نقش همسری برای افراد گوناگون را دارد چه حکمی دارد؟

با مراعات کامل حجاب اسلامی اشکال ندارد، مگر در مورد بخصوصی که مفسده ای بر آن مترتب باشد. آیه الله خامنه ای(دام ظلّه)

 

سوال: آیا خانمى که شغل آرایشگرى دارد، مى‌تواند خانم‌هایى را آرایش کند که مى‌داند به نامحرم نشان مى‌دهند؟ و همچنین کاشت ناخن توسط او جایز است؟ (با توجه به اینکه با انجام آن، سبب مى‌شود که مدتى وضو و غسل شخص به صورت جبیره شود.)

ج) اگر آرایشگر مى‌داند که کار او در جهت حرام بهره‌بردارى مى‌شود، جایز نیست چنین آرایشى را انجام دهد، حکم کاشتن ناخن که احیاناً موجب وضو و غسل جبیره‌اى مى‌شود، در بالا گذشت. (آیه الله خامنه ای دام ظله)

 

سوال: من راننده تاکسى هستم. آیا مى‌توانم مسافرانى را که مست هستند، سوار کنم؟

ج) در قرارداد اجاره و تعیین اجرت باید طرفین قرارداد عاقل، بالغ و ملتفت باشند و شخص مست که مشاعرش کار نمى‌کند، صلاحیّت پرداخت اجرت به شما را ندارد. (آیه الله خامنه ای دام ظله)

 

سوال: با توجه به مراجعه زنان به برخى پزشکان مرد و آثار مترتب بر آن، آیا بر زنانى که استعداد یادگیرى علوم پزشکى مربوط به زنان را دارند، واجب است که این علوم را یاد بگیرند؟

ج)‏ یادگیرى درحد رفع نیازهاى ضرورى، واجب کفائى است. (آیه الله خامنه ای دام ظله)

 

سوال: آیا دریافت حق طبابت و یا عمل جراحى، قبل از انجام آن کارها، جایز است؟

ج)‏ اگر بر اساس توافق طرفین و مطابق مقرّرات نظام پزشکى باشد اشکال ندارد. (آیه الله خامنه ای دام ظله)

 

سوال: اگر کسى کافى نت داشته باشد و بداند که برخى مشتریان براى چت (گفتگو ) با افراد نامحرم و همچنین رفتن به سایت هاى غیراخلاقى به کافى نت مى آیند، در این وضعیت تکلیف او به عنوان صاحب کافى نت چیست و کسب درآمد از این راه ( با شرایط ذکر شده) چه حکمى دارد؟

ج) با علم به اینکه مشترى از ابزارى که در اختیار او قرار داده مى شود استفاده حرام م ى کند، جایز نیست و کسب درآمد از این طریق نیز اشکال دارد ولى در صورت شک در اینکه مشترى از آن بصورت حرام استفاده مى کند، اشکال ندارد.

 

پی نوشت:

[۱]. موارد جواز دروغ گفتن، ۲۱۹۴. [۲]. شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۷، ص ۶۹


منابع:

سایت اسلام کوئیست

استفتائات، موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء

قم پایگاه اطلاع رسانی آیه الله خامنه ای دام ظله

سایت اندیشه قم

تبیان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *