شنبه , ۳۰ تیر ۱۳۹۷
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس قالب وردپرس
خانه / مذهبی / احکام / حکم استفاده از جنین سقط شدهء انسان

حکم استفاده از جنین سقط شدهء انسان

سقط جنین

اگر نجات جان نفس محترمى یا کشف مطالب پزشکى جدیدى که جامعه به آن نیازمند است و یا دستیابى به اطلاعاتى راجع به یک بیمارى که زندگى مردم را تهدید مى‏کند، منوط به تشریح جنین سقط شده باشد، این عمل جایز است ولى سزاوار است که تا حد امکان از جنین سقط شده متعلّق به مسلمانان و یا کسى که محکوم به اسلام است استفاده نشود ولی تشریح حیوان مانع ندارد.

حضرت آیه الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی)


سوال: آیا در تحقیقات پزشکی، جایز است از جنین سقط شدهء انسان یا حیوان استفاده کرد؟

بیشتر فقها تشریح بدن انسان(جنین یا غیر جنین) را جایز نمی‌دانند، اما برخی از مراجع (آیه الله خامنه‌ای دام ظله) در این‌باره می‌گویند، اگر این‌گونه تحقیقات در راستای کشف مطالب پزشکى جدید و مورد نیاز جامعه و نیز درمان بیمارى‌های تهدید کننده زندگى مردم باشد، جایز است؛ ولى تا حد امکان از جنین انسان مسلمان استفاده نشود.

در هر حال، تشریح بدن حیوان جهت تحقیقات علمی، جایز است.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیه الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

اگر نجات جان نفس محترمى یا کشف مطالب پزشکى جدیدى که جامعه به آن نیازمند است و یا دستیابى به اطلاعاتى راجع به یک بیمارى که زندگى مردم را تهدید مى‏کند، منوط به تشریح جنین سقط شده باشد، این عمل جایز است ولى سزاوار است که تا حد امکان از جنین سقط شده متعلّق به مسلمانان و یا کسى که محکوم به اسلام است استفاده نشود ولی تشریح حیوان مانع ندارد.

 

حضرت آیه الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

جایز نیست از جنین انسان استفاده شود.

 

حضرت آیه الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

اگر ضرورتى براى آموزش‌هاى لازم ایجاب کند، و چیزى جانشین آن نشود، در جنین حیوان مانعى ندارد.

 

حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

انسان جایز نیست ولی حیوان مانعی ندارد.

 

سوال: خانم دکتری که متخصص زنان و زایمان هستند سوال کردند که، خانم هایی برای ترمیم پرده بکارت به ما مراجعه می کنند. الف) آیا پزشک با انجام این عمل مرتکب گناه شده است؟ ب) آیا این کار خیانت به همسر آینده و تدلیس در عقد نمی باشد؟

آیه الله بهجت(ره):

جایز نیست و اگر شوهر به عنوان باکره و شرط بکارت با او ازدواج می کند تدلیس است.

جراحی برای ترمیم بکارت، اگر موجب نظر و لمس غیر شوهر باشد حرام است، و در صورت ترمیم، چنانچه شوهر در واقع ازدواج شرط بکارت کند یا عقد را مبنی بر بکارت دختر جاری کنند و بکارت بر اثر نزدیکی بر طرف شده باشد، حق فسخ برای شوهر وجود دارد و جراحی، در آن تأثیری ندارد.

 

آیه الله تبریزی(ره):

در عمل مزبور جهاتی از منع و اشکال وجود دارد و جایز نیست بلی اگر خود شوهر مباشر در انجام این عمل باشد مانعی ندارد. والله العالم.

 

آیه الله سیستانی(ره):

فی حدّ نفسه مانع ندارد و اگر بدون آن دختر در حرج شدید قرار می گیرد جایز است.

 

آیه الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

جراحی برای ترمیم بکارت اگر موجب نظر و لمس غیر شوهر باشد حرام است و چنانچه شوهر در موقع ازدواج شرط بکارت کند یا عقد را مبنی بر بکارت دختر جاری کنند، و بکارت بر اثر نزدیکی برطرف شده باشد حق فسخ برای شوهر وجود دارد و جراحی، در آن تأثیری ندارد.

 

آیه الله فاضل لنکرانی(ره):

الف) چون مستلزم نظر به عورت زن دیگر است جایز نیست.

ب) این کار خیانت به همسر آینده یا تدلیس مجوز فسخ نکاح نیست. البته آن زن هم حق ندارد مهریه دختر باکره را اخذ کند.

 

آیه الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

این کار برای پزشک اشکالی ندارد.

در صورتی که اشخاص مزبور واقعاً ضرورتی برای این کار احساس کنند، و قصد تدلیس نداشته باشند؛ جراحی فوق شرعاً اشکالی ندارد.

 

سوال: اگر زنی به پزشک مردی مراجعه کند و پزشک برای تشخیص بیماری او نیازمند باشد قسمتهایی از بدن بیمار را نگاه کند یا دست بزند آیا این عمل جایز است؟

جواب: در صورتی که معاینه ضرورت داشته باشد و پزشک متخصص زن هم نباشد اشکال ندارد لکن باید به مقدار ضرورت اکتفا شود مثلاً اگر با معاینه از روی لباس تشخیص درد ممکن است بدن لمس نشود و نیز اگر با دستکش ممکن است از دستکش استفاده شود و اگر نگاه به بدن لازم نباشد نباید نگاه کند. (ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری, چاپ وزیری, س۱۲۹۸ و ۱۳۰۳)

 

سوال: آیا فروختن خون بدن بخصوص اگر از نوع گروهی کمیاب باشد جایز است؟

جواب: انتفاع بردن به خون در غیر خوردن و فروختن آن برای انتفاع حلال, جایز است پس آنچه اکنون متعارف است که خون را می فروشند برای استفاده مریض ها و مجروحین مانع ندارد. و بهتر آن است که مصالحه کنند یا آنکه پول را در مقابل حق اختصاص یا در ازای اجازه خون گرفتن بگیرند که خالی از اشکال و احوط است بلکه این احتیاط حتی الامکان ترک نشود. (توضیح المسائل حضرت امام (ره), س۲۸۸۵)

 

و چند استفتاء از آیه الله خامنه ای دام ظله:

سوال: بیمارانى که از نظر عرف، مرده به حساب مى آیند اما از نظر علم پزشکى زنده مى‌باشند و یا بالعکس چه حکمى دارند؟

جواب:‏ حکم انسان زنده را دارد.

 

سوال: با توجه به امکان نجس شدن لباس و بدن بیمار، آیا لازم است نجس بودن وسایل مورد استفاده در مصارف پزشکى (از قبیل: تخت معاینه، وسایل پزشکى، یونیت و …) را به وى تذکر دهیم؟

جواب:‏ لازم نیست.

 

سوال: آیا معاینه افراد غیر بیمار براى کنترل سلامتى آنها، توسط پزشک نامحرم جایز است؟

جواب: اگر ضرورت نباشد جایز نیست.

 

منابع:

سایت اسلام کوئیست

سایت اندیشه قم

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء قم

پایگاه اطلاع رسانی آیه الله خامنه ای دام ظله

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *