شنبه , ۳۰ تیر ۱۳۹۷
قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس قالب وردپرس
خانه / مذهبی / احکام / چند حکم از طهارت و نجاست

چند حکم از طهارت و نجاست

چند حکم از طهارت و نجاست

طهارت

در صورتی که یقین به سرایت نجاست حاصل نگردد نباید به شک خود اعتنا کرد و تا دو واسطه باعث انتقال نجاست می‌شود، نه بیشتر، یعنی اگر دست نجس مثلاً به دست دیگری بخورد آن هم نجس می‌شود، و اگر آن به شیء سوم اصابت کند آن نیز نجس می‌شود، ولی اگر شیء سوم به چهارمی بخورد نجس نخواهد شد. به تعبیر دیگر، متنجس اول و دوم سبب سرایت نجاست می‌شود، ولی متنجس سوم سبب سرایت نجاست نمی‌شود، هر چند خود آن نجس است. حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سوال: اگر بدن انسان نجس باشد و به واسطه عرق، نجاست به مبل برسد، آیا مبل نجس می‌شود؟

اگر عرق یا رطوبت دیگر، آن‌قدر زیاد باشد که از لباس‌ها عبور کرده و به مبل برسد، آن مبل نجس می‌شود و لباسها حکم واسطه را نخواهد داشت؛ در هرحال، چنان‌چه یقین به سرایت نجاست حاصل نگردد نباید به شک خود اعتنا کرد.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیه الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

در فرض سوال حکم دو واسطه را ندارد.

 

حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در صورتی که یقین به سرایت نجاست حاصل نگردد نباید به شک خود اعتنا کرد و تا دو واسطه باعث انتقال نجاست می‌شود، نه بیشتر، یعنی اگر دست نجس مثلاً به دست دیگری بخورد آن هم نجس می‌شود، و اگر آن به شیء سوم اصابت کند آن نیز نجس می‌شود، ولی اگر شیء سوم به چهارمی بخورد نجس نخواهد شد. به تعبیر دیگر، متنجس اول و دوم سبب سرایت نجاست می‌شود، ولی متنجس سوم سبب سرایت نجاست نمی‌شود، هر چند خود آن نجس است.

 

حضرت آیه الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

چنانچه یقین به سرایت نجاست داشته باشد نجس می‌شود و در صورت شک محکوم به طهارت است.

 

حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

چنانچه یقین به سرایت نباشد نجس نمی‌شود.

 

سوال: حکم طهارت الکل سفید چیست؟

امام خمینی(ره):

اگر معلوم نیست که الکل مست کننده و از چیز مایع بدست آمده محکوم به طهارت است.

 

آیه الله اراکی(ره):

پاک است. اگر انسان نداند از چیزی که مست کننده و روان است درست کرده اند.

 

آیه الله بهجت(ره):

احتیاط در اجتناب است.

 

آیه الله تبریزی(ره):

الکل سفید که به تنهایی و بدون علاج قابل خوردن نیست پاک می باشد. والله العالم

 

آیه الله خامنه ای(دام ظله):

اگر یقین نداشته باشید که در اصل مست کننده و مایع است محکوم به طهارت می باشد.

 

آیه الله خویی(ره):

الکلی که معهود نباشد از آنها اسکار نمودن و برای اسکار استعمال نمی شود نجس نیست.

 

آیه الله سیستانی(دام ظله):

پاک است.

 

آیه الله شبیری زنجانی(دام ظله):

اگر مست کننده باشد نجس است و در صورت شک، از نظر نجاست اجتناب لازم نیست. والله العالم

 

آیه الله صافی گلپایگانی(دام ظله):

اگر علم به اینکه از مسکر مایع ساخته شده، نداشته باشید اشکال ندارد، هر چند شستن موضع برای نماز مطابق احتیاط است.

 

آیه الله فاضل لنکرانی(ره):

الکل طبی و صنعتی پاک است.

 

آیه الله مکارم شیرازی(دام ظله):

پاک است.

 

آیه الله نوری همدانی(دام ظله):

الکل طبی و صنعتی که انسان نمی داند از چیز مست کننده مایع گرفته شده پاک است.

سوال: حکم نشستن بخار مدفوع و یا ادرار در هنگام تخلی روی لباس یا بدن انسان چیست؟

جواب: اگر حامل ذرات نجاست نباشد اشکالی ندارد. بخار پاک است. (استفتائات جدید امام خمینی (ره) ج۱، ص۹۹، س۲۵۷).

 

سوال: شخصی که بعد از ادرار و مدفوع طهارت می‌گیرد به اندازه‌ی کمی از آن آب تطهیر به بدن او اصابت می‌کند آیا شستن آن لازم است؟ در صورت لزوم شستن می‌تواند اول مسح پا را بکشد و بعد بشوید؟

جواب: ترشحات مذکور، اگر با شلنگ متصل به آب کرّ، طهارت می‌گیرد، پاک است مگر یقین داشته باشد که قطرات جدا شده به موضع نجس برخورد کرده و از آن به بدن پاشیده است. ـ در صورتی که عضوی از بدن نجس باشد، وضو گرفتن مانعی ندارد ولی برای نماز باید آب کشید ـ بلی اگر نجاست در محل وضو باشد، اول باید آن عضو را تطهیر کرد و بعد وضو گرفت. (تحریر الوسیله، ج۱، ص۱۲۱، م۱).

 

و چند استفتاء از آیه الله خامنه ای دام ظله:

سوال: اینجانب به علت نیاز به عمل جراحى مجبور شدم به یکى از بیمارستانهاى خارج از کشور بروم. آیا تختى که بیماران روى آن استراحت مى‌‌کنند، نجس است؟ حکم خود بیمارستان از لحاظ طهارت و نجاست چیست؟

جواب:‏ تا یقین به نجاست آنها نباشد، محکوم به طهارت هستند.

 

سوال: اگر دندان‌ها به وسیله‌ى موادى پر شده باشند که قابل جدا شدن از آنها نیستند، در صورتى که داخل دهان نجس شود، آیا نیاز به آبکشى آن وجود دارد یا به صرف زوال عین نجاست، پاک مى‌شود؟

جواب: اگر جزو دندان محسوب شود، پس از زوال عین نجاست پاک مى‌شود و آب کشیدن لازم نیست.

 

سوال: اگر یک پارچه به علت مجاورت با عین نجس تغییر رنگ دهد ولى جِرم نجاست در آن مشاهده نشود (مثل آلودگى به آب انار) و با شستن زیاد (هرچه بیشتر شسته شود آلودگى بیشتر از بین مى‌‌رود) بتوان آن رنگ را از بین برد آیا قبل از شستن زیاد آن پارچه نجس است؟

جواب: صِرف مجاورت بدون سرایتِ نجاست، موجب نجاست نیست و در فرض سرایت هم، چنانچه عین نجس موجود نباشد با یکبار شستن بوسیله آب کر و یا دوبار شستن با آب قلیل پاک مى‌‌شود.

منابع:

سایت اسلام کوئیست

سایت اندیشه قم

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء قم

پایگاه اطلاع رسانی آیه الله خامنه ای دام ظله

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *